The surgeon, Hans mertens, returns to Berlin after World War II, traumatizen by his war experiences. To alleviate his terrible anxiety, he drinks and languishes in a flat badly damaged by the bombing. His landlady, Susan, is a young artist recently freed form a concentration camp. Living together and coping with the new emotions that arise for both draws Hans out of his drug-induced apathy. He sees the new Berlin taking shape, but the nightmare return when he also sees his old company commander, a known war criminal.