A journey to the roots of the revolution, in the Mekong Delta. There one finds hamlets like Long Hung, in which neither the French nor the Americans ever managed to establish themselves. Seven years after the attack by an American patrol, the makers of the film gather moving testimony from witnesses thought dead. A few short weeks after the victory, scenes of a new humanism appear in front of the camera: elderly people learning to read, children who go to school instead of out to beg..., all of them silent workers of the resistence.