The hero of the film is an exemplary proletarian, a very good man, Francisco J. Pérez. He has devoted his whole life to work. First, he used to carve busts and effigies. Then, once he has grown old, he devises a machine to make busts in series. Finally, he dies: his fellow workers pay him a last tribute, the boss delivers a flowery speech in front of his grave and, twenty-four hours later, his widow is taking all the necessary steos to obtain a pension for The Death of a Bureaucrat.