A film which is part of the Italian tradition of social criticism through the cinema. It can be said to deal with a settling of accounts among bourgeois adolescents. The protagonist, Alessandro, goaded by youthful restlesness, tries to grow up in a ferocious and meticulously planned act of revolt. He is desperate but lucid. Exasperation is the central emotion of this film which, according to Bellochio himself, enabled him, like the rest of his work, to treat "a problem of personal concern".