Memory is only subjective memory. There may be an intentional blockage of the collective memory by a power interested in distorting the story, but is it interesting to recover the memory? Would not it be more comfortable to leave it dormant and cling only to pleasant memories? In order to recover the true memory, a confrontation with the facts is necessary. The film presents, with this objective, a series of conversations with several characters from the closest history of Spain.