Special effects wizard Ray Harryhausen debuted in this film where Cooper and Schoedsack would once again manifest their love of movies about giant apes. This time the monkey in question is not quite as irritable as Kong, resulting in a kind and gentle family adventure with no shortage of special effects displays.