Bulwer Lytton’s novel The Last Days of Pompeii is one of the most adapted texts in the history of film since the silent period. Cooper and Schoedsack couldn’t miss the opportunity to take it to the screen in a talkie version. The best special effects techniques of the time lend visibility to the magnificent and tragic spectacle of the proud city destroyed by volcanic eruption.