In 1937, the Rosa Blanca ranch owner refuses to sell his property to an American oil company. To convince him, they invite him to the United States, where they make him disappear. A little later, using a false document, the company takes possession of the property, destroying it to create an oilfield and proceeding to exploit the ranch workers. At the end of the film, mention is made of the oil industry nationalisation declared by President Lázaro Cárdenas in 1938.