When poor town crier Dionisio Pinzón is given a dying golden cockerel, he nurses it back to health and christens it his ‘golden cockerel’. After defeating one of the cocks owned by the famous cockfighter Lorenzo Benavides, the latter insists on buying the golden cockerel and making Pinzón his associate. With the help of ‘La Caponera’, Benavides and Pinzón become partners. But the deal won’t last long, and they end up on opposite sides for one last cockfight.