We’re in 2045. Little has changed in Uruguay, except for one single yet very important difference: it is now forbidden to drink mate. Underground mate salesmen Moncho and Fico travel to the different towns to bring the dearly-loved infusion to their customers. One day they decide to do away with the middlemen and set out for Paraguay on the trail of the myth of pure mate. Mateína is an absurd comedy combining elements of popular South American culture with a tale of adventures, friendship and dreams.