Poor peasants Eufemio and Chabela are at their wit's end when their son Nicolás falls seriously ill and they've got no money for medicine. Chabela decides to ask old Tomás for help, but the old man's condition of going to bed with him is too much for her and she leaves empty-handed. Desperate, Eufemio steals a pearl from one of the statues in the church, but he drops it and it is swallowed by a pig. Accused of theft, he is thrown into jail while the locals oblige the grudging Tomás to pay up and help the boy to get better. Eufemio is released on lack of evidence, but the pearl miracously reappears.