Shot at the height of the Civil War, Sierra de Teruel was the Spanish Republican Goverment's biggest film production ever. The entrance of Francoist troops to Barcelona Brought the filming to an abrupt halt. A French producer financed the editing and the sound, but not the shooting of the missing sequences. Improvising on the editing table, Malrauz knocked up the images with daring of a neophyte, putting together a then totally unconventional film. It was never released and the negative and copies were destroyed by the Gestapo after the invasion of France by German troops. One copy -the one being screened at the Festival- did however make it out of France in 1942 and was stored at the Library of Congress in Washington.