Jazz great Dizzy Gillespie has always had a musical love affair with Cuba, but it's been passion from afar. For three decades, political conditions prevented Gillespie from visiting Cuba, until he was invited to headline the Fifth International Jazz Festival of Havana. A Night in Havana is a celebration of that trip, and of Dizzy's music.
In the 1940s, bebop was born. Dizzy startled the world with Afro-Cuban rhythms in american jazz, and music would never be the same. In A Night in Havana, Dizzy finally experiences, first-hand, the African drumming, chanting and dancing that was one of the wellsprings of his creativity. talking with Fidel Castro, he discovers that the Nigerian religions practised throught Cuba were also prevalent in his native South Carolina.