After years of war and captivity in Rusia, Bruno retuurns to his home town and discovers that his brother, a member of the resistance, has been denounced by a neighbout and shot by the Germans. Not only Bruno's family, but the entire village knows who the guilty man is, yet no one tells Bruno. He investigateds but to no avail; he discovers nothing and loses confidence in everyone, with exception of the carpenter, Antonio. Antonio tries to talk Bruno out of revenge, but doesn't suceed. He finally bears false witness against himself and is stabbed by Bruno, who then returns home, his hands still covered with blood. Upon seeing him, his mother loses control and screams, "You have killed Pinin!". Bruno now knows the informer's name and heads for his house.