The Summer holidays of 1964. Carlos, a violin teacher at the Porto Conservatory and a determined bachelor, accepts an invitation to spend the month of August with a childhood friend whom he last saw three years ago on the occasion of his friend's wedding.
Both on the beach and in their daily contacts, Carlos believes he has discovered continual signs of a marital crisis. He begins to feel an irresistible desire to see this crisis unfold and thus regain the intimacy he has lost and become even more certain of being right when he defends his celibacy. However none of these signs manifest themselves. Dario and Alda -the couple- have found a kind of peace and happiness in marriage which Carlos can neither understand nor accept. The announcement of Alda's pregnanc brings not only the holiday to an end, but also Carlos' solitary speculations.