These "notes and testimonies on neocolonization, violence and liberation" constitute, within the panorama of Latin american cinema of the 1960s, somewhat more that a long cinematographic speech developed on a level of high idealogical lingustic and spectacular complexity. This is the first part of an unequal triptych where even the title (Neocolonialismo y violencia) refers to the Argentinian situation which it describes in thirteen notes and a prologue. In the second part, made up of ten notes, the history of the first Peron Government, from 1945-1955, is analyzed as well as the Peronist Worker's Movement.