A sociological study on the conditions in which Otmí Indians are forced to live in the Mezquital region, one of the poorest rural zones in Mexico, situated in the State of Hidalgo. The indians themselves relate their history, the persecution they suffer and lastly, the veritable ethnocide to which they are subjected by "civilizing forces". The theme of the film extends outwith its context and could actually be talking about a large part of the Continent where other villages and ethnic cultures are being exterminated by all kinds of mechanisms, ranging from the most brutal repressin to the most sophisticated cultural penetration.