The film tells the story of a family that loses their father in the bombing of Gernika. The son is growing marked by the repressive atmosphere of the Franco regime and finally decides to take up arms to fight against tyranny, convinced that "the only way to free his people is with weapons." For his misfortune he will be arrested, tortured and shot. During the filming of the short film, several team members, including the director, Iñaki Nuñez, were arrested and jailed, accused of trying to discredit the police.