Mina, after fighting in Spain, goes to American lands, along with Fray Servando Teresa de Mier, who guides her to Mexico. In the middle of the jungle they set up a printing press and broadcast the liberal proclamation. Joined to the insurgents, it obtains diverse victories. He meets the strategist Pedro Moreno, who provides him with the supreme command of the rebel forces. The envy of other leaders, leads the action in the disaster of Guanajuato. Mina is apprehended and chained and Moreno dies fighting. Mina dies facing the executioner.