Charged with the drama and suspense of folk ballads, it is a mixture of Hungarian folklore and cowboy films. In 1837, an army of workers are diging a canal in the centre of the great Hungarian Steppe, threatening an end to the pastures and shepherds, the region's traditional form of life. The shepherds attack the workers and in the fight a young blond man distinguishes himself. The shepherds are supported by the legendary bandit, Gyurka Farkes Csapé, whom the police-chief, Mergés, a peasant wympathiser persues with little interest. The youth sells himself to the "Diggers", and with the help pf the landlord's wife who is the bandit's lover, they hatch a plot to capture Gyurka. Gyurka settler accounts with the young traitor. But the diggers capture him. He will be judged and condemned.