Following the screening of Josephine, director Beth de Araújo joins us for a conversation about the making of the film, her creative process and the way she approaches her work. After premiering at the 2026 Sundance Film Festival in the U.S. Dramatic Competition, where it received both the Audience Award and the Grand Jury Prize, Josephine makes its debut at Perlak, where it will compete for the City of Donostia / San Sebastián Audience Award. The screening offers the starting point for an open conversation about filmmaking and everything the director would like to share about the journey behind the film.
She coordinates the Film and Audiovisual Laboratory at Tabakalera, a space dedicated to supporting audiovisual creation through initiatives such as Ikusmira Berriak, Noka and 2deo Serieak, among others, and serves on the selection committees for these programmes.
She previously worked in the Film Department of the San Sebastián International Film Festival (Zinemaldia) and collaborated with Nest, the festival’s international meeting for film students. She has also worked as a film critic and producer.
With a Degree in Sociology from the University of California in Berkeley and a Master's Degree in Fine Arts from the American Film Institute, Beth de Araújo (San Francisco, USA, 1985) is a screenwriter and director. She made her feature debut with Soft & Quiet (2022), premiered at the SXSW in Austin, for which she received a nomination for the Gotham Bingham Ray Award for Best New Director. Her second film, Josephine (2026), premiered in the US Dramatic Competition at Sundance, where it bagged the Grand Jury Prize and the Audience Award. It also competed at the Berlin Festival.