Fernando Postigo, one of the photojournalists who best documented the social and political life of Donostia during the Transition and the decades that followed, will look back on his career and his approach to the profession.
The conversation will explore his years working in the press, covering everything from terrorist attacks and demonstrations to press conferences and cultural events, as well as his work for the San Sebastian Festival, his memories and some of his most significant photographs. He will also reflect on the relationship between an artistic vision and the demands of daily newspaper work, and on the responsibility of building, image by image, an archive that bears witness to an era and can be passed on to future generations.
The session will begin with a screening of the short film Postigo Express, directed by Peter Decherney, who will then join the conversation to discuss the origins of the film and the process of working together.
Ricardo Aldarondo (San Sebastián, 1961) holds a degree in Information Sciences. He worked as a film and music critic and as a Culture editor at El Diario Vasco from 1986 to 2020. He is a regular contributor to the magazines Dirigido Por, Rockdelux, Nosferatu and Pickpocket, and has also worked as a critic for Fotogramas.
At the San Sebastián International Film Festival, he was a member of the management and selection committees (2000–2009), and served as Head of Communications (2008–2009).
Fernando Postigo was born on November 25, 1940, in San Sebastián. One of ten siblings, he grew up in a lively household near his parents’ fish shop, Ramonita. He often recalled a childhood in which children played freely in the streets, before cars took over the city.
He grew up in the Basque Country during the harsh years of repression that followed the Spanish Civil War under the dictatorship of Francisco Franco. Censorship, surveillance, and political persecution deeply shaped his upbringing and his awareness of the fragility of freedom.
He studied at the French School, Sagrado Corazón School, La Salle de Loiola, and the Donostia School of Commerce. In 1966, he met American student Mary Wildman. After they married, they moved to the United States, where Postigo studied Political Science at the University of Pennsylvania and worked as a social worker in Philadelphia. That experience strengthened his interest in the relationship between politics, power, and everyday life.
He remained in Philadelphia until Franco’s death in 1975 and returned to San Sebastián in 1977 with Mary and their children, Pablo and Jessica. That same year, he began his professional career as a photojournalist.
His first assignments were for La Voz de España, but it was at El Diario Vasco that he established his career. His photographs documented the Basque Country at a decisive moment: Spain’s transition to democracy, the escalation of ETA violence, and the deep political and social tensions running through Basque society.