When identity categories prove insufficient, the body becomes a narrative device. In recent years, Ibero-American LGBTIQA+ cinema has explored the construction of identity through personal experience. Filmmakers rely on autobiographical material, family memories, and processes of transition to create stories and spaces in which to reflect on identity, desire, and memory.
This panel proposes a reflection on this trend, the tensions between reality and fiction, and the ways in which the body becomes a tool for storytelling, remembering, and imagining other ways of inhabiting the world.
Chilean producer based in France, co-founder of NANAI Studio, exploring intersections between art, science, and technology, and founder and Executive Producer of Maltrato Films, producing emerging political voices from Latin America. Producer and co-creator of FIVIA, Marseille Video and Artificial Intelligence Festival and member of MAIX LATAM, strengthening networks and scholarships for XR creators in Latin America.
Filmmaker, teacher and transvestite. Co-founder of the Crisálida Cine collective. Her artistic practice lies at the intersection of film, writing, and performance. She is currently working on the post-production of her feature film Todos los lugares a donde ir, a project supported by the Film Development Fund (Colombia) and selected for the WIP Latam section of 2026 San Sebastián.
Lluís Garau (Mallorca, 1997) is a multidisciplinary artist working across theatre and film, portraying a generation that monetizes its body online. La Carn, which originated on stage before becoming a feature film, premiered in Tallinn and won two Silver Biznagas in Málaga. He is currently developing Hunter, his directorial debut.
Afioco Gnecco is an Italian-Chilean director and screenwriter based in Madrid. His work explores identity, memory, and LGBTQ+ rights through an intimate and emotional gaze. Nominated for a Goya Award for Ciao Bambina, he made his feature debut with This Body of Mine, which premiered at SEMINCI and was also presented at D’A and the San Sebastián.