As part of the event, the conversation Inspiring Practices and Policies for Incorporating an Anti-Racist and Decolonial Perspective into Audiovisual will examine the barriers and forms of violence faced by migrant and racialised women throughout the audiovisual production chain, while putting forward proposals to address these structural inequalities.
Beatriz Mbula is an Afro-descendant filmmaker and actress born in Valencia. Her artistic practice explores the identity and representation of Black people, while questioning the imaginaries and structures that determine who gets to tell stories within the Spanish audiovisual industry.
She trained in acting at RESAD and with the Carlos III University of Madrid Theatre Group, before furthering her studies at ESTC in Lisbon and completing a Master’s degree in TV Series Screenwriting at ECAM. In 2020, she created Asunto Casting, a web series that, through humour and personal experience, shed light on the difficulties and contradictions faced by racialised actresses within the Spanish audiovisual industry. The project became one of the first platforms through which she began to develop her own perspective on representation, identity and access to creative work.
She is a member of the board of directors of CIMA and takes part in initiatives aimed at broadening the diversity of those who write, direct, produce and make decisions within the industry.
Filmmaker and cultural producer. Her work is grounded in research, process and meaning. At the heart of her creative practice is the Caribbean, with its multiple roots and diasporas.