Funded with 2,000 dollars and made by Joris Ivens, the documentary portrays the Spanish Civil War conflict from the point of view of the militia and the peasants’ movement. It enjoyed the participation of Lillian Hellman (not credited), Ernest Hemingway, John Dos Passos, Orson Welles and Jean Renoir.