Aware of the inequalities and power dynamics in the industry, the associations of women filmmakers, together with the San Sebastian Film Festival, promote new practices in audiovisual production placing priority on care, the prevention of abuse and intersectional inclusion with the aim of achieving a significant change that considers the integral wellbeing of all participants in production. This Film Talk will therefore explore the challenges of these changes and the importance of care policies to ensure a safe and respectful environment and share approaches to implementing intersectional practices that value diversity. This exchange of ideas aims to highlight current challenges and inspire concrete actions towards a more inclusive and equitable audiovisual industry for all, regardless of gender, race, sexual orientation or other characteristics.
Inés Nofuentes (Curuxa Cinema) is a producer currently based in Malaga after living and working in Latin America for several years. She has a degree in Audiovisual Communication and a Masters in Executive Film Production from EICTV (Cuba).
She has produced auteur films where the barrier between fiction and non-fiction is blurred. Among them, Ixcanul (Berlinale), winner of the Silver Bear, Te prometo anarquía (Locarno) and Pólvora en el corazón (SXSW), all of them with great international repercussion. She is currently working with directors from Argentina, Panama and Guatemala. She is a member of the producers' network EAVE and the European Film Academy. In addition, she collaborates with academic institutions and directs the International Screenwriting programme Cinenido in rural Andalusia. The aim is to promote work-life balance and equal opportunities within the industry and to enable screenwriters to participate with their children if they need to. She also collaborates with different entities as a teacher. In 2023 it was chosen by Variety as one of the ten Spanish production companies to follow.
Lara Izagirre Garizurieta created Gariza Films in 2010. She has produced more than five feature films, including 20.000 especies de abejas / 20,000 Species of Bees, in which she was the majority producer, heading production for more than five years and obtaining, among others, one Silver Bear at the Berlinale, four Platino Awards and three Goyas, among others.
She has also produced the documentary series Voices of Earth, filmed in 11 countries (South Sudan, Mongolia, Ethiopia...) and more than a dozen short films, among them Cuerdas / Chords, shown at events including the Semaine de la Critique at Cannes and in the Zabaltegi-Tabakalera section of the San Sebastian Festival.
She was president of the Basque Association of Women Filmmakers (H)emen from 2018 to 2021. She also received a special mention from the Master's Degree in Equality Between Men and Women at the University of the Basque Country. Apart from producing, she has also promoted, from the production company, the artist residency entitled Una habitación propia which recently closed its fifth call enabling women filmmakers to develop their stories.
In recent years she has focused on films directed by women and the production company has three feature-length films, one documentary and two short films in development, all directed by women. Her production company, made up of women, works in a creative space for women filmmakers only going by the name of Etxe Betea (a project also promoted by said women).
As well as producing, she also writes and directs. Her two feature films, Nora and Un otoño sin Berlín / An Autumn Without Berlin, premiered at the San Sebastian Festival. She is currently writing her third feature film Yerma, with María Goiricelaya, of which, as well as the screenwriter, she will also be the director and one of the producers.
She is a producer at Filmika Galaika, the Galician company specialised in independent cinema which has produced works such as Longa Noite, Those That, at a Distance, Resemble Another and Eles transportan a morte / They Carry Death. Her films have obtained the jury recognition at festivals such as Venice, Locarno, San Sebastian, Mar del Plata, BAFICI, FICUNAM, Zinebi and Play-Doc among others.
She has also developed singular projects including Proxecto Socheo, the audiovisual archive of A Guarda, winner of the Audiovisual Literacy Award given by the Ministry of Education, o en el año 2016, junto con Xisela Franco, Cinema e Muller.
She is currently working on the new feature films from Lois Patiño, Maureen Fazendeiro, Joana Pimenta and Carlos Casas, among others.