During World War I, a British soldier (Tom Courtenay, one of the Free Cinema actors) accused of deserting is court-martialled. During the trial, the officer assigned as his counsel, embodied by Dirk Bogarde, examines the lack of humanity among a military rank with no qualms about mercilessly sacrificing human life. A powerful anti-war document up there with classics like All Quiet on the Western Front and Paths of Glory.