Miguel is named parish priest of a socialist village coinciding with the outbreak of Civil War in 1936. Right from the genesis of the uprising, the nationals take over the village and the shootings begin. In his struggle to defend the victims, Miguel clashes with the ecclesiastical and military hierarchy, putting his own life on the line. Meanwhile, the young priest finds solace in his friendship with the village schoolteacher, whose husband is killed early on in the fighting.