Titón, Tomás Gutiérrez Alea (1928-1996), remarkable filmmaker and one of film history's paramount names. From his birth at Havana and up to Guantamera, his last movie, this documentary broadly traces Titón's work, his outlook and vital engagement as reflected in his own words and in the opinions of family members and professionals. An essential and touching thread is provided by the account of actress Mirtha Ibarra, the director of the documentary and Titón's lifelong companion.