In La Esperanza de San Pedro, Chiapas, amid the Zapatista struggle, Sonia, a member of the community, is about to marry. A cow has already been received as dowry, and talks have been held with the groom-to-be's family... But Sonia loves another man, one of the insurgents. Now the EZLN has a problem and has to solve it with the entire community so that the voice of its members can be heard and respected; and so that the heart can triumph over obligation.