Sleep Dealer is set in a near future; the world is divided by closed borders and workers connect their nervous systems to a digital network through which they control the robots who do their work. Memo Cruz is a young peasant who lives with his parents in the small, dusty village of Santa Ana del Rio in Oaxaca. Memo loves technology, and dreams of leaving his village to find work in the hi-tech factories in the big cities of the north. Using his home-made radio, he unwittingly stumbles upon some communications, arousing suspicion. His house is destroyed by a remote-controlled bombing and he has to flee. On the way to Tijuana, Memo meets Luz, a journalist disposed to change the world, and together they try to establish a relationship beyond the technology.