Giuseppe Marchi, a writer, leaves the widow with whom he has been having an affair and marries a much younger girl than himself, getting her pregnant. He is professionally dissatisfied, suffers pains and has himself operated for a non-existent ulcer and appendicitis, until a psychiatrist makes him understand that it all stems from the unresolved relationship with his late father, a tyrannical carabinieri officer.