The action takes place in a textile factory in late 19th century Turin. Professor Sinigaglia leads a strike for better working conditions. A group of blacklegs tries to break the walkout and one of the workers dies in the scuffle. Police intervention brings the stoppage to an end, but the workers have come to realise their power and their rights.