In the Middle Ages, penniless knight Brancaleone da Norcia leads an ill-fated group in its endeavour to conquer a fiefdom. Following a series of adventures (the plague, a widow beset by desire, the rescue of a maiden who has fallen into the hands of bandits, an attack by Saracen pirates) they fail to capture the fiefdom and decide to leave for the Holy Land.