As he approaches retirement, in order to keep his job, Brigadiere Bottoni has three months to catch Esposito, a small-time swindler who slipped through his fingers. After following him for some time, the two become friends, discovering that they have many problems in common. Understanding each other?s reasons, Esposito allows himself to be captured and Bottoni hides the truth from Esposito's family.