Enlightened by Fire narrates the memories of a 40 year-old man, Esteban Leguizamon, who was sent to fight in the Falkland Islands in 1982 at the age of 18. A friend?s attempted suicide triggers memories of war experiences shared with two young privates: Vargas, the suicide, and Juan, killed on the battlefield. Thus, not only the horrors of war itself, but the ailments of hunger and cold weather interweave with the stories of friendship and fellowship. Seen from Esteban?s point of view, the movie shows the slow and gradual immersion of their fragile lives into the heart of death itself. 20 years after the war, Esteban decides to return to the Islands to come to terms with his past and heal old wounds.