Volker Schlöndorff
On his way to Wittenberg market with his faithful servant, Herse, to sell his animals, horse trader Michael Kohlhaas has to stop at the foot of a castle where he is obliged to leave two horses and Herse as a toll fee. While Kohlhaas is at the market, his servant and horses are despicably thrashed. Furious, he makes for the courthouse, only to find the doors closed.