The last day of WWII in Poland. Maciek, the youngest member of the underground nationalist movement in a provincial Polish village, receives the order to kill Szczuka, the new local Communist Party chief. The fact that they had fought on the same side against the Nazis plays on the conscience of Maciek, who must resolve the soldier's eternal dilemma: obey or think. While waiting for his victim at a hotel where end-of-the-war celebrations are in full swing, lights and ruins create an unreal atmosphere, heavy with omens and memories: war and the hope of a better world, ashes and diamonds.