In the small Spanish village of Fuentedueña between Madrid and Valencia, the villagers develop plans for the irrigation of land recently confiscated from the feudal landowners while Franco's military forces take part in the defense of Madrid. The commentary for the English version is narrated by Ernest Hemingway while the French version was done by Ivens himself. There was a first English version with the voice of Orson Welles and another French version with Jean Renoir as the narrator. The production company, Contemporary Historians, was founded by Hemingway, Lillian Hellman, John Dos Passos and Clifford Odets, among others.