From 1940 to 1944, the part of France administrated by the Vichy Government collaborated with Nazi Germany, thus leaving a controversial blotch on French history. Marcel Ophüls mixes archival footage with 1969 interviews with collaborators and resistance fighters from Clermont-Ferrand in the centre of France, and with the odd German officer. Also featured is Pierre Mendès-France, jailed for his anti-Vichy action and later France's Prime Minister, and Christian de la Mazière, one of the 7,000 French youths to fight on the eastern front wearing German uniforms.