Demobilised after World War I with no profession, Domenico scrapes by in Milan on petty crime. Running into his old Captain Paolinelli, a ringleader of the fascist movement then still at the incubation stage, he decides to join their ranks. Meeting an old comrade at a demonstration, he convinces the man to sign up for the Black Shirts. Landing a two-year jail sentence after a run-in with the Police during a street sweepers' strike, the fascists set the pair of them free only a few months later, just in time for the March on Rome.