Penn used Gore Vidal's play, in which he approached the legend of Billy the Kid, and offered the role of the mythical bandit to a bright young hope with deep blue eyes: Paul Newman. For the first time in his life, young Billy feels he has been well treated by the rancher Tunstall. When the latter is murdered, Billy seeks revenge and becomes one of the most wanted killers in the West, until his friend Pat Garret kills him.