Carol Reed
The film that consolidated Reed's reputation on both sides of the Atlantic. It was a assignment from MGM who promoted this new A.J.Cronin adaptation after the success of The Citadel. It was the story of the power struggle between miners and bosses who clash over the nationalization of the mines, seen by a hero who is unable to alter the tragic course of events (Michael Redgrave). Reeds work evokes elements of Pabst (Kameradschaft / Coal) and Ford (How green was my valley).