Bruno Cortona, jolly and fun-loving, happens to meet Roberto, a shy student, and invites him to join him on a day off. They set off from Rome. On their trip together, the younger Roberto feels more and more fascinated by his older mate's crazy way of life. After a few hours spent on a family visit, the trip builds towards an unexpected end. This is not only one of Dino Risi's most successful films but of Italian cinema as well.