During World War II, a journalist publishes a pamphlet encouraging people to fight against the Germans. He soon gets found out and must flee. During his escape, he meets a young woman and once the war is over they start living together. Through the couple's conflict with pragmatism and idealism, Dino Risi tells us of Italy's socio-political evolution.