It's the story of a young curator at the Prado Museum during the Spanish Civil War. He saves a self portrait by Goya from disaster and lives with it throughout the whole war. The family who live with the young man, the girl he finds in the rubble of a bombardment, and the people living in republican Madrid surrounded by Franco's troops, provide the ingredients for a bitter-sweet comedy where Mercero captures the spirit of little things.