Adapted to cinema by Paz-Alicia García Diego, El coronel no tiene quien le escriba, one of the most famous books by Nobel Prizewinner Gabriel García Márquez, is one of Arturo Ripstein's most personal films. The Mexican director has not simply translated the text into images, but has transformed the work until making it his own. Marisa Paredes and the Mexican actor Fernando Luján hold a top order acting duel.