A Czechoslovakian theatre company tries to cross the Iron Curtain to the West. The director is sick of state control, of having his artists arrested and of having to deal with spies. He also has personal problems: he suffers from the indifference of his young wife and is worried about the future of his fanciful daughter. His decision to try and cross the border to Austria earns him the respect of his family and employees.