Carlo Ruggiere, the director of an important company in Milan, is about to buy a flat, because the owner of his family's rented apartment wants them out. Suddenly, Carlo is given the sack and one thing leads to another like a nightmare: they are thrown out of their flat, the bank refuses to give them a mortgage to buy the new one and they lose their deposit. The Town Hall gives them accommodation in one of the suburbs, but the stress is too much for their relationship and Carlo's wife, Liliana, decides to leave with her son and spend the summer at her parents' house. Now alone, Carlo no longer has the right to welfare housing and has to go into a hostal, where he starts discovering how the down-and-out live.