Introduction to an extensive training programme for everyone professionally involved in the process of film conservation and film restoration. The realization of this training programme was initiated and coordinated by ECIPAR (Bologne-Italy) and the Cineteca del Comune di Bologna. It was produced in cooperation with eleven European film archives and film laboratories and co-financed by the FILM project - FORCE programme of the European Community.